Takto vypadá můj nákup 0 Kč

product_1.png, 2,0kB GelModel Premium
Dokončit nákup


Knihovna

Běžecké koleno, nejobávanější zranění běžce

Běžecké koleno

Běžecké koleno je jedním z nejobávanějších zranění běžce. Vědět jak se tomu vyvarovat a jak se případně léčit je klíčem k úspěchu každého rekreačního, nebo výkonnostního běžce.

Jestliže jste náruživým běžcem, měl byste vědět, že zraněné kolene je jedním z nejvíce bolestivých, ale nejběžnějších zranění a že dřív nebo později se s tím nejspíše setkáte. Koleno je jedno z nejvíce zatěžovaných bodů našeho těla, jelikož přenáší velké síly a je umístěno mezi dvě největší páky v lidském těle. Dochází zde k abnormálnímu natahování šlach a dalších podpůrných měkkých tkání spolu s velkým tlakem na kloubní pouzdro.

Nejběžnějším zraněním běžce je syndrom iliotibidiálního pruhu, (dále ITB) neboli běžně nazýváno „Běžecké koleno“. Příčinou je tření mezi úponovou šlachou ITB traktu a holenní kosti. Není divu, že je ve statistikách druhým nejčastějším zraněním v této skupině a desáté zranění, které se diagnostikuje obecně. Proto je tak obávané i přesto, že není nejzávažnější.

Tento druh zranění kolena postihuje především dálkové běžce, ale také fotbalisty, cyklisty nebo lyžaře, i když ne v tak velké míře.

Běžecké koleno se projevuje bolestí na vnější straně kolena a bolest může být i v oblasti kyčelního kloubu a hýždí. Její nejběžnější příčinnou je zvýšené tření, kterým trpí ITB pruh (vazivová tkáň) s vnějším kloubem (hlavou) holenní kosti a tím se vytváří zánět a následná bolest v dané oblasti. ITB pruh poskytuje stabilitu kolena ale i kyčle a pomáhá předcházet nestabilitě těchto kloubů. Nadměrné přetěžování pojivové tkáně může vyvolat podráždění a později nepříjemné zranění. V některých případech také může souběžně docházet k paralelní Bursitidě (zánětlivé ložisko mezi kůží a kostí), projevujíce se jako otok.

Co je příčinou/Co způsobuje poranění kolena

Jak jsme již výše zmínili, koleno běžce je poranění úzce související se zvýšenou fyzickou aktivitou v kombinaci s prováděním opakovaného ohýbání v koleni.

Toto má obvykle progresivní vývoj, který může vyústit v zabránění běhu. Bolest se obvykle zvyšuje ve stoupání do kopce a v pomalém pohybu (rytmu) a to především z důvodu, že tímto způsobem se prodlužuje doba tření mezi ITB pruhem a holenní kostí.

V každém případě existuje mnoho dalších faktorů, které napomáhají a které nás dělají vice náchylné k tomuto zranění a je třeba je brat v úvahu. Některé tyto faktory mohou být:

Pokud se objeví tento typ bolesti, je vhodné se obrátit na profesionální pomoc odborníka. Vyšetření, které vám udělá, spočívá nejprve v prozkoumání bolestivé zóny pohmatem. Dále může využít technik PIR (postizometrické relaxace), strečink, ultrazvuk, laser a rázovou vlnu. Účinná je aplikace horké role neboli hluboké prohřátí tkáně. Pro lepší a rychlejší uvolnění svalů se používá baňková masáž. V poslední době se používá kineziotaping pro rychlejší a bezpečnější návrat do tréninku. Pokud je to nutné, toto vyšetření se může doplnit vyšetřením svalstva a výjimečně také rentgenovým snímkem, nebo magnetickou rezonancí.

Léčba poraněného kolena

Jak si jistě dokážete představit, v případě utrpění bolesti a otoku v postižené oblasti nejlepším doporučením je odpočinek (vynechání fyzické aktivity) dokud se nám neuleví. Další možností je kombinace léků na zmírnění otoku a bolesti spolu s protahovacími cviky podle pokynů fyzioterapeuta. Tímto způsobem se dá doba zranění hodně ovlivnit a zkrátit. Někdy jsou nezbytné i steroidní injekce.

V každém případě, pokud se rozhodnete pokračovat ve sportovní aktivitě, měli byste snížit jak její intenzitu, tak i dobu provádění sportovní aktivity. Navíc je vhodné zařadit více dní odpočinku mezi prováděním sportovního výkonu a poctivě regenerovat.

Jakmile jste se zotavili ze zranění, měli byste se zaměřit na prevenci a zabránění opakovaného zranění. Je vhodné zapracovat na odstranění faktorů, které mohou mít vliv na opakovaná zranění, jako je například špatný výběr obuvi. Doporučujeme zařadit do jídelníčku kvalitní doplněk stravy pro ochranu kloubů a pojivové tkáně.

Technika běhu je také jedním z bodů, na který bychom měli klást důraz. Jedním z prvních doporučení je zkrátit délku kroku a snaha kontrolovat došlap s kolenem mírně ohnutým, abychom tak odlehčili zatížení této zóny.

A po nucené přestávce způsobené zraněním, nás čeká provádění speciálních cviků na posílení hýžďových svalů a čtyřhlavého svalu jako například boční kroky (úkroky) nebo dřepy, s cílem posílit podporu a stabilitu kolene. Dejte si obzvláště záležet s léčbou, pokud provádíte váš oblíbený sport v tak extrémních podmínkách jako jsou nerovné a šikmé povrchy nebo dlouhé seběhy.

Dále musíte věnovat zvláštní pozornost všemu, co se týká protahování, obzvláště pokud jste jedním z těch, kdo vynechává tento úkon před a po skončení běhu. Od tohoto momentu se pro vás protahování stane neodmyslitelnou součástí tréninku, protože výkonnost není pouze běh a běh.

Samozřejmě nesmíme zapomenout na dodržování zdravé a vyvážené stravy a klást zvláštní důraz na dodržování pitného režimu. Dostatek tekutin zlepší látkovou výměnu a odplavení toxinů z těla. Pokud máte jakékoliv pochybnosti v oblasti zdravého stravování, obraťte se na specialistu, který vám pomůže sestavit jídelníček a doporučí doplňky stravy, které vám pomohou s vaší fyzickou aktivitou a ochrání nadměrné přetěžování kloubů a vazů v každodenní činnosti.

Doufáme, že tento příspěvek pro vás bude užitečný při řešení případných problému způsobených poraněním kolena.

Knihovna - další články

Kolagen v potravinách, využij všech jeho pozitivních vlastností

Hydrolyzovaný Kolagen: Co je a jaké má výhody

Chcete vědět jak se vyhnout ztrátě kolagenu?

Přínos sportovní chůze pro zlepšení zdraví

Pobolívávají vás klouby při sportu? S Gelmodelem nemusí!

Bolavá záda, civilizační problém současné generace